Ostatnim z wątków dyskutowanych podczas zorganizowanej przez Attis Broker konferencji Offshore Wind 2.0 było kwestia cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej.
Po kilku latach wróciła formuła spotkań polskich i szwedzkich specjalistów morskich, odbywających się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Eksperci związani z branżą technologiczną, zbrojeniową, a także przedstawiciele władz oraz sił zbrojnych mogli podzielić się opiniami na temat wspólnych wyzwań i możliwości współpracy. Celem tej edycji Polsko-Szwedzkiego Forum Technologii Morskich było również nakreślenie strategicznej roli Morza Bałtyckiego w kontekście aktualnej sytuacji bezpieczeństwa w regionie.
Od czasu położenia stępki pod przyszły ORP Wicher minęły niemal trzy tygodnie. Stale trwa budowa nowoczesnej, wielozadaniowej fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej. Choć teraz kolejne etapy budowy cieszą oko i wywołują entuzjazm wśród miłośników tematyki okrętowej i ogólnie militarnej, nie zawsze tak było. Przypomnijmy, jakie zarzuty się pojawiały oraz jak je kontrargumentowano.
Uniwersytet Morski w Gdyni uruchomił rekrutację na studia podyplomowe „Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej”. Zajęcia rozpoczynają się 9 marca 2024 r.
Pomorska Rada Rolnictwa wystosowała apel w sprawie wydzierżawienia Bałtyckiego Terminala Zbożowego prywatnej firmie na 30 lat. Rada domaga się unieważnienia przetargu na terminal zbożowy w Gdyni.
Po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej nagła konieczność zmiany kierunków zaopatrzenia w ropę naftowa i paliwa nie byłaby tak szybko możliwa bez wcześniejszych inwestycji w terminale i rurociągi. Infrastruktura krytyczna w naszym kraju stoi dziś przed szeregiem wyzwań – zapewnieniem nieprzerwanych dostaw ropy i paliw oraz włączeniem do systemu rurociągów Paktu Północnoatlantyckiego. Kluczowe jest także odpowiednie wykorzystanie potencjału w tym obszarze by dostosować biznes do postępujących zmian w energetyce.
Kolejne uszkodzenie infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim wywołało dyskusję o bezpieczeństwie tego regionu. Zagrożenie dla portów, kabli, rurociągów, oznakowania nawigacyjnego, a także infrastruktury lądowej zapewniającej bezpieczeństwo nawigacyjne.
Minister Obrony Szwecji Pal Johnson przekazał, że infrastrukturę morską na Morzu Bałtyckim będzie patrolowało 20 okrętów w ramach Połączonych Sił Ekspedycyjnych (JEF). Ma to być nie tylko forma bezpieczeństwa, ale także demonstracja siły, wskazująca Rosji, że kraje Europy są gotowe do obrony interesów na Morzu Bałtyckim.
Nadchodzące dekady to będzie czas intensywnych i rewolucyjnych zmian w polskim systemie energetycznym ze względu na rozwój morskiej energetyki wiatrowej i energii jądrowej.
W Dziwnowie rozpocznie funkcjonowanie nowy zespół bojowy Jednostki Wojskowej Formoza im. gen. broni Włodzimierza Potasińskiego. Zespół ma zająć się ochroną m.in. gazoportu w Świnoujściu i gazociągu Baltic Pipe.
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO
Wszczęto postępowanie w sprawie wydania DŚU dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas
Michał Dąbrowski prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu
Kolejna wizyta ITS Luigi Rizzo w Porcie Gdynia. Włoska fregata chroni polskie wybrzeże
Od maja 2028 roku w Australii będzie obowiązywał zakaz eksportu żywych owiec drogą morską